Du har rätt till lugn och ro i din bostad. Känner du att du blir störd ska du först och främst vända dig till de som stör och prata med dem. Finns inte den möjligheten ska du vända dig till din förvaltare, vet du inte vem som är din förvaltare hittar du både namn och kontaktuppgifter i din trapphusinformation.
Så fort du kontaktar oss, kontaktar vi den som stör. Om det behövs, så skickas en väktare ut till platsen. Väktarna kan också kalla på polis, om situationen är mycket allvarlig.
Inträffar störningen efter kontorstid ringer du vårt växelnummer, 0435-121 00, då kopplas du automatiskt till vår störningsjour, Avarn. Där talar du om namn, adress och telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. Avarn rapporterar ert ärende vidare till sin patrullerande personal som vidtager erforderliga åtgärder.
Exempel på störningar kan vara:
- Någon skriker eller ropar högt på olämpliga tider
- Någon spelar musik på mycket hög volym
- En hund skäller högt och länge
- Någon duschar länge och tappar upp vatten mitt i natten
- Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen
- Någon använder tvättmaskin nattetid
Naturligtvis ska du och din familj kunna röra er normalt i lägenheten utan att vara rädda för att betraktas som störande av grannarna. Men sen kväll och nattetid bör du visa extra hänsyn.
Förvarna gärna dina grannar om du ska ha fest eller annan bjudning. Hörs mycket ljud från din eller grannens lägenhet, är det bästa sättet att tillsammans diskutera fram lösningar som passar alla.